Direktlänk till inlägg 30 juli 2008

Halmstad

Av Harry Stangenberg - 30 juli 2008 20:19

Som ni vet så är jag hemma, jag har inte ”landat” ännu, jag går och funderar på min sammanfattning av seglatsen. Vad var det som fungerade och vad var det som med facit i hand som jag skulle ha velat ändra på.

Ni minns att jag träffade två svenskar i Bergen med sin båt Ariel IV. Jag förutsatte när jag skrev i bloggen den 20/7 att alla givetvis visste vilket detta par var. Så är givetvis inte fallet. Ickegolfaren vet inte vem Annika eller Tiger är, ickefotbollsspelaren vet inte vem Nisse eller Zlatan är, ickehockeyspelaren vet inte vem Foppa eller Rolle är.

Nu utgår jag ifrån att de flesta besökare till min blogg är ”landkrabbor”, (det var jag också från 1970 - 2004) skall vi göra en gallup?.

Tillbaks till Ariel IV. Familjen Boye-Freudenthal är en legend i långseglingskretsar, ”alla” i världen känner denna familj. För rätt många år sedan så sålde det sitt hus i Skåne, köpte en 50 fot stålbåt, tog sina tre barn ur skolan och seglade jorden runt under tre år. Eric jobbade som ”skärgårdsdoktor” i Bodötrakten under flera år för att tjäna ihop till denna seglats.

Väl hemma planerade de nästa äventyr och då mot Nordpolen, första året seglade de längs Norge kust till  Bodö, där Eric under vinterhalvåret fortsatte sin tjänst, boende i båten för att sedan nästa år fortsätta till Svalbard och packisen. Om jag inte minns fel kom de en bit över 80 N ( 90 = nordpolen).Deras bok ”Mot Nordpolen” har givetvis bidragit till mitt beslut att segla norrut mot Lofoten. Jag läste några kapitel härom kvällen om sträckan Stavanger – Bodö, många platser som de beskrev har jag nu också besökt!

Så står detta par vid kajen och frågar ”lilla mej” om de kunde få ligga med sin båt utanför min.Vad hade golfaren sagt om Tiger kom och frågade om han fick ställa sin vagn bredvid min? ( Nu tror jag inte Tiger har någon vagn)…ni förstår vad jag menar…..

Jag upptäcker ibland en hel del tanke och stavfel. Hoppas ni har haft överseende med detta. Ofta har jag skrivit ganska sent och kanske inte alltid orkat  läsa korrektur.


Birgitta och Eric med sin senaste bok (från mitt skeppsbiblotek)

 
 
Ingen bild

Tord B

7 september 2008 12:27

Tack för en mycket trevlig reseskildring. Det känns som man har varit med på resan, utan gung under fötterna. Får nog skaffa mig bättre segelkunskaper för att ev. mönstra på till en annan resa.

Bokhandlarn

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Harry Stangenberg - 23 oktober 2008 19:35

Idag kl 17 körde jag in Katarina i den hall som hon skall stå i under vinterhalvåret. Det har varit ett fantastiskt seglarår, loggen stod på 2804 Nm.   Tack alla ni som troget följt mig på seglatsen upp till Lofoten och Vesterålen. Det är ni som moti...

Av Harry Stangenberg - 13 augusti 2008 19:32

Nu har det gått två veckor sedan jag ”landade” i Grötvik efter ett liv ombord i åtta veckor. Det är givetvis stor skillnad att bo i ett hus mot att bo ombord på en mycket begränsad yta som det trots allt är på en båt, även om Katarina int...

Av Harry Stangenberg - 27 juli 2008 21:55

Vi lämnade Farsund i torsdags för att gå till Skagen, vi seglade ut mot Lindesnäs, Norges Smyge Huk eller Kap Horn. Allt frid och fröjd men när vi vände upp mot Skagen ändrades förutsättningarna.  Kusten är berömd för sina strömmar. Det var ett kämpi...

Av Harry Stangenberg - 26 juli 2008 17:28

Kl 06:05 efter 2662 Nm anlöper Leif I och jag hamnen i Grötvik! Trots allt skönt att vara hemma! Utförligare rapport kommer, just nu när jag sitter på en stol vid datorn så gungar det ordentligt......... Tack för visat intresse! ...

Av Harry Stangenberg - 23 juli 2008 22:52

Vi befinner oss nu i Farsund, den vita staden(min kommentar) alla hus är vitmålade. F ligger strax väster om Lindesnäs, Norges sydligaste udde. Idag har vi seglat långt, 66 nautiska mil (x 1852 m) Det gick verkligen undan, vi loggade 11,6 knop som me...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5 6
7
8 9 10 11 12 13
14 15 16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Juli 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards