Av Harry Stangenberg - 20 juli 2008 21:05

Vi har nu kommit till Haugesund en stad mellan Bergen och Stavanger (endast 30 mil norr om S). Det var i denna stad som vi gjorde "pitstoppet" på uppvägen, se kommentarer början juni från beundrarinnan EF.

Haugesund har ca 30' innevånare med mycket industri och handel. Just nu bygger man en rigg på andra sidan gatan.

Av Harry Stangenberg - 20 juli 2008 13:11

I går mönstrade mina kompisar på i Bergen.

Strax innan knackade familjen Boye Freudenthal på, de frågade om de kunde få ligga utanpå eftersom de behövde ström till sin 50 fotare Ariel IV. Det var verkligen skojigt att få träffa detta par vars böcker jag slukat.

Så snart gastarna mönstrat på så stack vi. Vi gick 25 Nm till en liten trevlig hamn. Återigen så hade vi bunkrat upp med skaldjur inköpta på "turisttorget" i Bergen. Kalles fisk var är du?

Vi fortsätter nu söderut, vi kanske går till Haugesund, lite beroende på vinden, just nu loggar vi 5,7 knop, 217 grader, position 59'39N  5'22E

Katarina o Ariel IV i Bergens hamn.

Här byggs sommarstugor för nästa generation!

Av Harry Stangenberg - 18 juli 2008 10:29

Nu på morgonen har Leif och Eva mönstrat av.

Onekligen är det så att det börjar krypa i kroppen eftersom jag nu ligger i hamn på tredje dygnet. Det var visserligen skönt att att ta en "day off" men nu vill jag ut på havet igen. I morgon kommer kompisarna Leif och Alve. Leif från Halmstad och Alve från Öckerö.

Träffade våra amerikanska bekanta från Svolver i sin HR 54. De bjöd oss, dvs dåtida besättning, på middag. Nu får jag gå dit själv!

Först skall jag nu feja båten, spraya vällukt och skrubba däcket med såpa. Trots att man försöker spola av båten från allt salt när man kommer i hamn så får man en skorpa på däck och fribord. Undrar om räkfiskarna kokar sin fångst i havsvatten?

En typisk gatubild!

Av Harry Stangenberg - 16 juli 2008 17:52

Nu har jag varit ute en runda på stan. Här ligger en stor fästning där ikväll hårdrockbandet Metallica ger konsert. Nu förstår jag varför så många "annorlunda" ungdomar dräller omkring på stan, ett par stycken hade raptävling utanför en pub, de var duktiga!

Utmed kajen ligger en liten skuta på 200 ft, dvs 60 m, supermodern. Skutan ägs av någon popstjärna "Mylin". För övrigt ligger vår kompis från Ellös med sin 62 fotare bakom oss.

Fästningen är byggd på slutet av 1000 talet, konung Magnusson bodde här(vilken i ordningen får ni slå upp i Wickipedia). En tid var det ett kloster och sedan 2002 har försvaret sin "regnadministrasjon" här, klart regnar det mest i Bergen skall givetvis denna myndighet ligga här!

Av Harry Stangenberg - 16 juli 2008 16:17

Vi befinner oss sedan igår i Bergen. Norges andra stad med en kvarts milion innevånare. Vi ligger mitt i stan, fem meter från den första krogen. Här är packat med folk, Hurtigrutten börjar och slutar här. Fisktorget ligger också intill, så det finns massor av fisk och skaldjur att köpa. Få expediter pratar norska, däremot alla andra språk. Japanerna blir lurade att köpa lax och kaviar, det är så man skäms...

Vi skulle egentligen inte ha kommit hit igår men väderprognosen spådde "styv kuling" med byar på över 110 km/h (ca 30 m/sek) och eftersom vi skulle gå en längre sträcka över öppet hav så stack vi. Nu blev det inte så våldsamt men det pep i bra.

Hamnen som vi sett ut som natthamn i en pilot var obefintlig, därför hamnade vi här efter lång seglats på 60 Nm

Jag kan också bekräfta att staden lever upp till sitt rykte som en av världens mest regntunga städer. Här har det kommit störtskurar var femte minut. Just nu skiner solen på tangentbordet men jag garanterar att det kommer att regna om tre minuter.

Av Harry Stangenberg - 15 juli 2008 20:28

Så här ser födelsedagsbarnet ut!

Ps, vi har just kommit in i hamn i Bergen.

Det går an att gratulera honom via bloggen!

Av Harry Stangenberg - 14 juli 2008 21:01

Pratade med min lillasyster(som är äldre än jag). Hon tyckte att det var få som skriver en kommentar i förhållande till antalet besökare per dag. I skrivandets stund, ca kl 21, är det 34 som har besökt bloggen men ingen som skrivit en rad......Jag tycker likadant........

Av Harry Stangenberg - 14 juli 2008 19:45

Det är så skönt att min "bryggkompis" i Halmstad, Göran Boman, har gett sig av på semester nu behöver jag inte ange positionen längre, dessutom var den var alltid fel. Bloggen skriver jag oftast på kvällen och för att få reda på positionen måste jag knäppa på plottern, gå ut och sedan komma ihåg longitud och lattidud. Det är inte så enkelt! Enligt Göran låg jag antigen på land eller någon annanstans. Ni andra som ibland går in på bloggen har väl inte detta behov, eller......?

Idag har det varit "pisseväder", prognosen var kuling från ett håll som inte tilltalar oss. Jag kan bekräfta att prognosmakarna hade rätt. Vinden har svängt minst 380 grader och när det blåste som värst noterade jag 18 m/sek. Då är det inte lätt att vara segeltrimmare.

Imorgon fyller Leif 60!!!!!!!! Hoppas vi får skumpa till frukost!

Man skall inte vara pessimist, men jag tror det blir Evas fitnessflingor, inget smör på de tråkiga kruskabrödet, pastej utan fett. Jag kommer att se ut som en fiberplatta när jag kommer hem......., tur att man har majo till räkorna!