Senaste inläggen
Ja, så kom den tiden som vi väntat på sedan i höstas!
I morse när jag vaknade ven snöstormen runt husknuten, bilrutan skrapade jag för första gången. I morgon skall jag byta till sommardäck. Grannen klippte gräset igår, jag borde också ha gjort det för att slippa använda uppsamlaren. I onsdags så sjösatte en kompis sin båt.
Så här har det emellertid varit förr, vi har bara glömt det!
Det närmar sig, väldigt vad tiden går fort, tycker det inte var länge sedan jag skrev "fyra månader kvar". Med denna vinter som vi inte kan kalla vinter (skall vi införa en femte årstid?) så kan man väl sjösätta snart. Jag har kommit så långt att jag börjat polera friborden, sedan kommer all plast i sittbrunn och däck.
En bild från förra årets sjösättning när jag satte fast vindinstrumentet i masttoppen 18, 5 meter upp
Båten är byggd i Kroatien, varvet heter AD Boats, båttypen heter Salona. Hon är 11,995 m (smart i alla hamnar är allt 50% dyrare om längden överstiger 12 m, hon är fyra meter bred, två meters djupgående, deplacementet är 7,2 ton. Lastad med femhundra liter vatten, tvåhundrafemtio liter "soppa", päronläsk, vin och pilsner är hon uppe i åtta ton. Hon för 96 m2 i stor och genua och har en gennaker på 115 m2. Motorn är på 39 hk. Den elektroniska utrustningen består av Raymarines instrument, plotter C80, autopilot, vind samt tri-data. Radio med högtalare i sittbrunn, TV samt VHF med distress. Dessutom ett oberoende navigationssystem med MaxSea och GPS i datorn. Datorn har internetuppkoppling. AIS kopplat till dator och plotter. Septiktank på 40 l, (så du kan göra stort även i hamn). Tre dubbelkabiner. Pentry, 3 lågigt gasolkök, ugn. kyl på 135 l. Dusch och toa. Batterikapacitet:
tre bankar om vardera 170 Ah alltså 510 Ah som får anses vara väl tilltaget.
Här ligger hon i en hamn i Skottland. Brädan vid mantåget på däck används för att skydda skrovet i slussarna.
Ni som varit med tidigare och de som läst "Salona"- bloggen vet att jag har haft problem med Ebersprächern, den stannade på Nordsjön, fuktigt och djävligt! Allt beroende på att den blev felinstallerad på varvet. Ja allt var fel, placering, bränslepump, isolering, avgasrör, avsaknad av termostat, galen eldragning, mm. mm.
Jag tror nog att Kroaterna är bättre på att installera "air condition" än värmare.
Nu har jag emellertid byggt om systemet och apparaten puttrade igång redan vid andra försöket!!!!!
Dessa bilder har Pål tagit
Jag har just köpt boken: HAVSSEGLING, manual, kappseglingsteknik och segling under hårda förhållanden.
Under "allmänna regler ombord" står följande.
1. ingen rökning
2. håll politiken borts från konversationen
3. kasta ingen mat
4. dagliga tilldelning av färskvatten, åtta muggar om dagen. (hur många pilsner står det inte)
5. stäng av gasen och spar på strömmen.
6. personliga tillhörigheter förvaras i resp. kabin
7. var och en diskar sitt, alt rotationsbasis
8. att ligga och dra sig är bara tillåtet under frivakten
9. ingen onödig personal i aktre sittbrunn
10. samtal med rorsman får bara röra viktiga händelser
11. endast under frivakten kan en besättningsman
* ta en dusch
* fotografera
* läsa böcker och tidningar
* lyssna till musik
12. handdukar skall hängas på tork
så här hade killarna det på Flyer, jag får väl göra om reglerna till mera mänskliga, antalet pilsner bör preciseras!
Så har då även Fredrik Rissén anmält sig till seglatsen upp till Lofoten.
Fredrik känner ni igen från skottlandsseglatsen, han "hängde" med över Nordsjön. Fredrik är Djurgårdare(klok person) äger och seglar dessutom systerbåten till Katarina.
Nu har det blivit ännu ljusare i Halmstad, solen gick upp 8:35 och ner 16:00 alltså 34 minuter längre dag mot vintersolståndet....
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||||
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
|||
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
|||
20 |
21 |
22 |
23 | 24 |
25 |
26 |
|||
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
|||||
|