Av Harry Stangenberg - 4 juni 2008 23:56

Nu har vi helt "ballat ur". Efter en helt underbar seglingsdag tog vi, ja det var nog den bästa sedan starten, så kom vi efter 200 mils avverkad distans, fram till beslutet att ta ett stopp i Rörvik. Vi ligger tidsmässigt oerhört väl till. Det är 175 sjömil till Bodö och därifrån ytterligare 125 till Narvik, dvs. två dygns segling. Vi kan alltså kosta på oss ett break, gå och vingla iland och försöka återfå balansen. Vi besökte pizzerian Napoli för en bärs. En bärs här kostar lika mycket som ett helt flak på Bordershop i Puttgarden. En liter 95 kostar SEK 16.

Under de senaste 250 milen har vi sett två fiskebåtar, tre lastbåtar och Hurtigruttens nord och sydgående båtar. Apropå segelbåtar så seglade jag på en fiskeboj i natt. Det måste vara en chans på flera milijarder att träffa en sådan mitt ute på Norska havet (Görel köp en lott åt mig).

Idag solen

ner 23:45

upp 02:22

Positionen just nu 64'51N 11'13E

Av Harry Stangenberg - 4 juni 2008 06:25

Som ni vet så kallar man tiden från kl 24 till 04 för hundvakten. Vi kör ju tre timmars pass därför kallar vi denna del av dygnet för ”lilla hundvakten”. Jag gick på efter Pål och fick uppleva detta. Vi går mot "ljusare tider". Polcirkeln ligger på om jag inte minns fel på 66'33N, vi är strax där. Om bara vinden också kunde komma, vore vi glada. Motorgång börjar bli tjatigt.

Positionen är just nu 63’56N 008’25E

Av Harry Stangenberg - 3 juni 2008 20:33

Idag passerade vi det beryktade Stattlandet, gigantiska berg fallvindar strömmar åt olika håll. Detta ställe är det enda som man måste gå utomskärs från Narvik till Stavanger. Bergen fortsätter att vara snöklädda.Vi har nu tänkt om, vi går inte direkt på Lofoten utan  tar det lite lugnare, vi har nu avverkat 600 Nm och ligger alltså tidsmässigt väl till, så pass väl att vi kostade på oss ett längre stopp i Ålösund som ligger utmed rutten. Vi tänkte äta lunch på stan men alla ställen öppnade först kl 16. Förrätten till måltiden ombord blev upptinade räker (stockholmska) från Grönland.Nu är all färsk mat slut, fantastiskt goda grytor, köttfärssås, biffar (som Fredrik värmde), nästa omgång blir det vacumförpackade eller rökta och därefter konserver och torkat.

Positionen är just nu 62’57N 006’50E

Av Harry Stangenberg - 2 juni 2008 22:59

En beundrarinna kommenterar under "en tredjedel" det nya ordet "pitstop"

som hon tror är en seglingsterm. Trodde du kanske att det betydde att gå på toa? Ingalunda, det är det stopp som racerbilarna gör för att tanka, sisådär 5 - 6 sekunder.

Av Harry Stangenberg - 2 juni 2008 22:53

Vad har vi gjort idag? Egentligen ingenting. Vi var eniga om att vi utan svårigheter kunde fördriva tiden. Man seglar ett tag, läser, pular, dricker kaffe, äter lunch, seglar, en god siesta, eftermiddagskaffe, seglar, löser världsproblem, seglar. Tyvärr lite för mycket motorgång. Dagen har varit strålande, från Stavanger har vi kunnat se snöklädda toppar hela vägen norrut, landskapet är annars mycket kargt. Båtar som vi sett har vi kunnat räkna på ena handens fingrar och då pratar vi inte om fritidsbåtar.Just nu den 2/6 kl 22:35 har vi seglat 450 Nm drygt 60 timmar efter att ha lämnat Grötvik ger ett snitt på dryga 7 knop.Solen skall gå ner 23:12 och går upp 04:15. Vår position är just nu 61’05N och 004’27E

Av Harry Stangenberg - 2 juni 2008 09:18

Vi har nu kommit ca en tredjedel 350 Nm. Vädret är fantastiskt men tyvärr dåligt med segelvind. Hela gårdagen seglade vi med en akterlig vind på ca. 10 - 12 m. Tanken på att gå direkt till Lofoten har vi fått göra avkall på eftersom vi går mycket för motor. Det första "pitstoppet" har vi gjort i Haugesund som ligger norr om Stavanger. Vi låg vid bryggan max en kvart.

Drömmen om en dusch grusades snabbt eftersom det inte fanns något vatten vid bryggan. Vi får fortsätta med våra tvättlappar och doftampuller!

Fredrik är idag kock, till lunch vankas hans specialgjorda hamburgare.

Av Harry Stangenberg - 1 juni 2008 14:21

Efter alla dessa månader av planering var det oerhört skönt att komma iväg. Den sista tiden har trots all varit ”pirrig”, även om jag aldrig erkänt det.Vi startade i bästa tänkbara väder, med undantag av vind. Vi kom iväg fem minuter försenade, vilket någon på kajen uppmärksamt påpekade. Detta berodde givetvis på allt avskedspussande och kramande.

Vi gick de 93 Nm till Skagen som vi rundade vid midnatt. Jag har aldrig varit med om så mycket båtar som kom från alla håll. Vad hade vi gjort utan vår AIS? Jag hade nog ankrat och avvaktat. Ni som inte har AIS, köp!!!Vindarna har kommit och gått, mest gått, åtskilliga timmar har vi dock seglat gennaker. Jag gick in på bloggen i natt skrev en lång redogörelse om dagens händelser och med en beskrivning av chefskocken Thomas sätta att arrangera förplägnaden, jag spara det som skrivits, då gick nätet ner….typiskt.I skrivandets stund, 24 timmar efter starten har vi avverkat 175 Nm d.v.s ett snitt på ca 7 knop, två knop snabbare än kalkylen.

Pappa hälsar till Calle!

Av Harry Stangenberg - 29 maj 2008 23:51

Just nu befinner vi oss 2,18 Nm närmare Narvik, Vi lämnade HSS i morse ( Halmstads Segelsällskap, för den oinvigde) och ligger nu i Grötviks Hamn, närmare hemmet och har ägnat dagen åt bunkring. Färskvaror, det sista, fyller vi på med i morgon. Då kommer också femtio procent av besättningen. Lördag kl 10:00 sharp, "drar vi"