Av Harry Stangenberg - 22 juni 2008 15:19

Det var onekligen en upplevelse att komma ut till denna plats som en gång i tiden var nordnorges främsta handelsplats.

Kvällen blev lång eftersom vi återigen ville titta på midnattssolen som kl 01:00 står i norr.

I hamnen fanns en jacuzzi på bryggan, det var skönt att ligga i det 35 gradiga vattnet ( i havet + 8) drickandes öl och invänta de värmande solstrålarna.

Vi seglade sedan vidare i går till en liten trevlig för alla väder välskyddad hamn där vi avnjöt egentligen trippens första fiskmåltid. Det har varit svårt att få tag på färsk fisk, fiskarna har sedan länge tagit upp sina kvoter. Det är endast fritidsfiskarna som fiskar, blåser det kuling som det ofta gjort så går de in te ut. Nu hade vi köpt sej som här uppe anses godare än torsken ( minns ni det där gråa från skolbespisningen eller lumpen som låg och simmade i en gryta!!!) Vår sej förblev vit och smakade himmelsk med riven pepparrot och skirat smör och potatis.

Nu är vi tillbaka i Bodö för att växla besättning och sedan börjar vi segla söderut.

Harry i jacuzzin

Kullen vid inloppet till vår senaste natthamn

Från den båten köpte vi fisk.

Av Harry Stangenberg - 20 juni 2008 18:50

Kl 01:00 då solen står i norr tittade vi på midnattssolen från en helt molnfri himmel.

Efter en sen morgon seglade vi 20 Nm norrut, till en liten hamn, Käringön som en gång var nordnorges handelscentrum.

Nu har vi ätit sill med färskpotatis, druckit pilsner och bäsk, ätit jordgubbar! Nu skall damerna gå upp och plocka de sju blommorna så får vi se vad som händer till kvällen!!

Glad midsommar på er alla!!

Av Harry Stangenberg - 19 juni 2008 18:07

Så har vi då växlat besättning, svåger och svägerska Rolan & Inger kom igår via Oslo till Bodö.Idag har vi varit vid Saltstraumen, den plats på jorden som har den starkaste tidvattenströmmen, 20 knop enligt stadens ”skrytbrochyr”. 400 milioner m3 växlas under en sextimmarsperiod i det smala sundet. Vilka virvlar!I morgon seglar vi norrut till Kärringön ca 16Nm, känd för sin fina sandstarnd, ja vi riktigt längtar efter ett svalkande dopp, (plus) 11C.Potatisen kostar NOK 26.80 men då är de nyfångade räkorna som vi köper i båten intill, desto billigare. Jordgubbarna kostade 38.50

Jag kanske skulle berätta något om klädseln. Vi har uderställ två lager ull + flytoverallen när vi seglar, handskar mössa. Solskydd 50.

I kväll har vi ätit middag i sittbrunnen, det serverades "tjejmat" (sallad).

Häromdagen så åt vi lunch ute i strålande sol, Bredgott förblev hårt trots strålande solsken

Av Harry Stangenberg - 17 juni 2008 16:10

Så har vi då kommit till Bodö, en tripp på 60,27 mil, på strax över sju timmar, det gick undan! Vid bryggan ligger det båtar i alla storlekar, från HR62 till en Vega av äldre modell. På 62:an fick vi en en liten sängfösare.

Av Harry Stangenberg - 16 juni 2008 19:40

Dagen segling till Reine var verkligen smör, 31 Nm, en härlig halvslör, det blåste ca 7 meter och den sista timmen precis som igår 14 - 15 meter.

Jag kan bekräfta att Reine är en gudomlig plats på jorden, jag tror inte det finns något liknande, tänk om man hade kunnat beskriva hur vackert det är. Vi börjar närma oss Lofotens södra udde. Det skulle varit kul att komma till den sydligaste ön, Röst, men dit kommer vi inte. I morgon seglar vi till Bodö där vi skiftar besättning.

Av Harry Stangenberg - 15 juni 2008 21:59

Idag har vi inte seglat så långt, dryga tio Nm men desto intressantare.

Henningsvaer ligger söderut på Lofoten, är ett fiskesamhälle med några hundra innevånare. En blandning av Smögen, Marstrand, det är väl lika bra att ta med Sandhamn också......flera hotell och resturanger. Själva fiskandet ligger nere, alla kvoterna är upptagna så båtarna ligger stilla, därför är det omöjligt att få tag på färsk fisk. Vi provade en gång att fiska själva men pilken fastnade i botten och försvann redan vid första draget.

Om det inte blir busväder i morgon planerar vi segla till Reine, Norges "penaste" by

En bild från hamnen där vi ligger.

Ställningar med torkad fisk, Bacalaou

Av Harry Stangenberg - 14 juni 2008 23:33

Vi har återigen haft en fantastisk seglingsdag (46,7Nm) Vi startade i morse i strålande solsken, det är inte varmt, ca 7 - 8 grader, kanske samma temperatur i vattnet. Bergen är snöklädda. Man får en arktisk känsla.

På vägen ner till Svolvaer, dit vi kom för en vecka sedan med grabbarna, gick vi in i Trollfjorden. Traditionellt skall man spela Grieg så det dånar mellan bergsväggarna. Jag hade nu ingen skiva med Grieg utan dånade på med Bachs Tocata och Fuga i D-moll, häftigt!!!

Middagen intog vi i sittbrunnen.

Position just nu 68'14N 14'34E  (Göran, jag försäkrar vi ligger inte på land)

Av Harry Stangenberg - 13 juni 2008 22:10

Det sjöng i riggen när vi vaknade, solen sken men det var kyligt. Vårt mål för dagen var Sortland, en liten by på vägen ner till Lofoten.

Det skulle blåsa enligt Norges väderlekstjänst ca 13 m/sek men det blåste bra mycket mer, vi mätte drygt 16. Det räckte med en mindre del i genuan ändå loggade vi drygt 10n knop.

Klockan är drygt tio, solen står högt.

Positionen just nu: 68'41N  15'25E

Enbild tagen från fören av båten mot syd.