Av Harry Stangenberg - 13 juli 2008 20:54

Igår seglade vi ca 30 mil från Sandshamn till Silda, båda orter som användes för att samla båtar för att passera Norges Kap Horn, Stattlandet. Jag får erkänna att jag inte oberörd tänkt på detta stycke i båda riktningarna. Vattnet utanför är 2 – 300 m djupt sedan grundar det upp till 50 m vid land. Detta plus Golfströmmen och tidvatten ger oerhörda oönskade effekter på vågorna. Jag träffade en fiskare igår som hade läst ny statistik från området som sa att var sjätte dag är våghöjden mer än sex meter. Vi hade tur det blåste bara 10 meter från nord, men skvalpigt var det.Nu ligger vi i Florö, ett litet samhälle med 7500 innevånare. Här är det för första gången bortsett från festivalen i Ålesund, massor av båtar. Många feta motorbåtar i tre fyra plan. Rutger hade känt sig som en mygga med sin. För första gången ligger vi inte längs.Prognosen för imorgon är sydlig kuling, vi får se…….

Relax på bryggan

Prov på Akzo Nobels nya färg för 2009

Av Harry Stangenberg - 12 juli 2008 09:19

Grattis alla Normän! Idag har vattentemperaturen stigit tll 12 C, om en månad kan man väl hoppa i.

Det är kulet, vind från nordväst ca 20 knop.

Du har rött Göran, jag hade tittat fel på positionen, skall vara 62,15N......(kommentar från igår)

Broar finns överallt, de flesta kan köra hem oavsett hur liten ön är. Denna bro är 20 m hög. Trots att man vet att masten är 18,5 m hög så hukar man sig när man seglar under.

Av Harry Stangenberg - 11 juli 2008 17:38

Ni kanske märker att vi gå mer västerut, Harstad ligger på 16'33E vi kommer dock inte att gå så långt ut att vi passerar 0-longituden.

Det tog lång tid innan vi fick fart på be bakfulla normännen i Ålesund, vi ville lämna hamnen. Tomas tog bussen till flygplatsen och är väl snart hemma i Skåne.

Vi andra satte segel och har haft en fin seglats till den lilla hamnen på Sandöy. Här möttes vi av en mycket hjälpsam man som tog våra tampar.

Vi blev bjudna på nykokade krabbklor ett lämpligt tilltugg till aperetiven.

Här finns också hummer att köpa, vi får se imorgon.......

Kokt torsk står återigen på dagens meny, mums!

Av Harry Stangenberg - 10 juli 2008 23:59

Så har vi kommit till Ålesund, mitt emellan Halmstad och Lofoten. Vi har gått 42 Nm i skiftande vind.

Här är det marinfestival, årets händelse. Här ligger vi fyra fem sex båtar i bredd. Vi har en "fet" 42 fotare utanför, med ett antal något överförfriskade normän......som snubblar över mantåg och tampar. Tur att vi inte har några besvär med sömnen. På kajen spelar ett av Norges mest populära band(namnat har jag givetvis glömt) De håller igång till 02:00!!!!!!

Av Harry Stangenberg - 9 juli 2008 23:16

Vi närmar oss nu Ålesund där Tomas skall lämna oss på fredag. På vägen dit råkade vi hamna i Bud, ett trevligt fiskeläge utmed rutten. Vi hade sett ut en annan hamn för natten men läget såg så härligt ut så vi seglade in och fann en gästponton strax innanför piren. Hamnavgifterna är moderata, normalt betalar man NOK 100 inkl ström. Det dyraste var nog Kristiansund där vi betalade 200.

I bud hölls ett riksmöte 1533. Tyskarna härjade här och  bilderna nedan är från denna tid. Värnet är insprängt i berget med massor av gångar. Man ryser när man ser det.....stolpen med taggtråden var avsedd för bångstyriga personer

Av Harry Stangenberg - 8 juli 2008 19:31

Nu har vi kommit till Kristiansund, en stad i Halmstads storlek. Vi har seglat från Straumen som ligger på ön Smöla, dit vi kom igår efter en seglats i ostlig vind på 42 Nm. Sista biten in till hamnen var verkligen ett tråcklande mellan prickar, fyrar och tusen grynnor. Jag var synnerligen tveksam att gå i denna myrstack men det gick bra!! Hamnen var mycket trivsam, likaså alla som vi träffade.

Idag har vi gått 28 mil i samma fina vind, inte ett moln på himlen. Vi ligger mitt i stan, kanske något skvalpigt men trots bättre än i den fulla gästhamnen, fylld med 50 fotare (motorbåtar) där vi inte fick plats. En segelbåt där är som en katt bland hermelinerna.

Vi har nu ätit torsk med skirat smör, pepparrot och potatis(19,95 NOK/kg)

sjökortet till Straumen

en ny sommarstuga med havsutsikt

Av Harry Stangenberg - 6 juli 2008 23:05

Då har vi klarat av en av de mest utsatta delarna mellan Stavanger och Lofoten, Frohavet, en sträcka på 130 Nm (dubbelt så långt som Landsort - Visby) med få möjligheter till skydd. Igår hade vi turen att kunna gå in i lugnare vatten men idag var det bara öppet. Det har blåst en ostlig vind som kommit ner från bergen med en styrka på mellan 8 –18 m/sek, stora vågor har kommit in från nord och dessa har varit ”stora”, vind från ett håll och vågor från ett annat, inte så enkelt! Gastarna har verkligen fått slita för födan.(det går ingen nöd på dem, idag serverades det sill och potatis med en sjörullad Linie)(morsorna tycker väl ändå synd om dem ändå)

I Norge finns det grynnor, här finns mer grynnor under en vecka än vad man ser i Stockholms skärgård under en livstid, med andra ord svårnavigerat. Tur att vi har detaljkort!

Vad sägs om denna sommarstuga med havsutsikt?

Av Harry Stangenberg - 5 juli 2008 22:19

Får jag presentera min nya besättning!

Leif och Eva! Leif är kollega med mågen Jörgen, bor i Stockholm!

Tomas Heydl från Baresebäck. Egentligen Hofterup, men det har ni ingen aning om var det ligger. Tomas och hans hustru är våra älsta vänner.

Vi lämnade Rörvik i morse, först helt vindstilla, sedan kom vinden och den bara ökade, vid 15 - 16 meter med verkligen höga vågor beslutade vi oss att segla inomskärs för att få det lugnare. Nu ligger vi i en liten hamn ca 50 distansminuter norr om Trondheim (Östersund ligger på samma breddgrad, ca). Vi har seglat 57 Nm idag.