Av Harry Stangenberg - 12 juni 2008 19:13

Igår kom min nya besättning, min hustru Görel, Hans-Bertil och Fredrika.

Vi beslutade att gå direkt till Andenes när ni rundade Grytöy fick vi en styv kuling(16-17 m/s) rätt i nosen, vågorna började bygga upp så det var inte trevligt så vi gick tvärs över fjorden till en liten by Risöhamn, dit vi kom vid niotiden. Vi hade laddat upp med superfärska räkor (Kalles Fisk, släng dig i väggen) som vi snaskade i oss med ett källarsvalt vin. Vi sov gott på natten.

Idag skulle vi gå till Nyksund 68’59N  15’01E, vi passerade udden som låg på 69’01N, Hans-Bertil tyckte att jag borde lägga om kursen så vi kom över 69’03N alltså nordligare än Treriksröset. Nyksund var emellertid ett ”Ghost fishing village” vars fyra innevånare lämnade byn 1994. Nej fy katten, där ville vi inte ligga utan nu ligger vi norr därom i en liten hamn som heter Stö, positionen har jag inte just nu, det blåser ganska kraftig NO som kommer att avta, det börjar också klarna upp. Om vi har tur får vi nog se midnattsolen.

Ps.

Idag har vi också sett vitsippa och gullviva och kabbeleka.

Av Harry Stangenberg - 10 juni 2008 19:19

Igår slappade jag mest hela dagen, idag har jag haft det "jäktigt". Ni vet man skall ha gäster, då skall allt putsas och fejas och allt skall vara skinande vitt, nej jag har fått mycket gjort idag, stuvat undan sådana saker som man inte kommer att använda, många saker skulle jag över huvudtaget inte tagit med och änddå så tycker jag att jag plockade bort det mesta onödiga. Jag har tvättat vittvätt och strumpor

Hade en Eberspächer-reparatör här i morse, värmaren gick inte som den skulle eller inte alls. Känselkroppen till termostaten hade "pajat". Jag bytte allt själv, gubben hade inte tid.

En värmare i dessa trakter är ett måste, vattnet håller tio grader och det är inte så varmt i luften även om jag gått i shorts och t-shirt. Prognosen för de närmaste dagarna ser positiv ut.

Funderar på att lägga loss mot Andenes så snart den nya besättningen mönstrat på, det är cirka 40 Nm dit upp, ca sex timmars segling och om vinden står sig, ca 15 knop, och inte vrider mot norr, då sträcker vi. När vi kommer dit är ointressant vi har ju midnattssol........

I Sverige kan man inte segla i midnattssol, såvida man inte försöker kryssa uppför Torne Älv, så denna företelse är givetvis unik.

En härlig seglingsbild

Av Harry Stangenberg - 9 juni 2008 22:36

Här ser ni Pål vid rodret mycket koncentrerad för att lägga till för ett uppfriskande bad!

Under seglatsen upp har vi haft mycket tid till att lösa problem, Thomas som är matematiker räknade fram att det var en tusendels promille av värdens befolkning som seglar upp till Lofoten. Det är inte trångt i hamnarna, vi träffade en tysk båt som var på väg till Svalbard. Vi har seglat många timmar på Vestfjorden (som går in till Narvik) utan att se en enda båt.

Narvik har strukits som besöksmål, de flesta som jag pratat med säger att den långa seglatsen, 100Nm fram och tillbaka inte står i proportrion med upplevelsen.

Jag har ju glömt att deddela positionen:

68'47N   16'32E

Jag har för mig att vi seglade längs den 4:de lattituden när vi rundade Norges västligaste udde. Halmstad ligger på ca 12'50E. Treriksröset ligger på 69'o3N som vi i så fall passerar om vi går upp till Andenes

Av Harry Stangenberg - 9 juni 2008 16:27

Med verklig saknad har "grabbarna" mönstrat av idag. Båten är alldeles tom, inga grejor ligger på den plats där jag inte vill att något skall ligga, man har ingen att prata med, nej det är tyst. Tack för dessa trevliga dagar, alla skratt, ett oförglömligt minne för livet!!!!

På onsdag kommer emellertid hustru och familjen Håkansson från Hellerup. Vårt första mål är Andenes som ligger högst upp på Vesterålen för att förhoppningsvis kunna titta på valar, därefter seglar vi ned till bl.a Trollfjorden och Lofoten.

En bild på vår "ankringsplats" i Trollfjorden, det vill säga vi slog in ett par kilar i bergssidan som stupade lodrätt ner

Av Harry Stangenberg - 8 juni 2008 21:42

Vi har idag kommit till Harstad efter en kortare seglats. I morgon skall mina, sedan dryga veckan, trogna följeslagare lämna båten för att åka hem. Det blir tomt.....trots allt har vi på detta förhållandevis lilla ytrymme levt dygnet runt i åtta dagar.

På onsdag kommer hustru och ett annat par.

En bild tagen kl 01:00 med Lofoten svagt i bakgrunden

Av Harry Stangenberg - 7 juni 2008 09:25

Efter sex dygn och 21 timmar, och 1046 Nm angjorde vi hamnen i Svlovaer, Lofotens huvudstad. Underbart att vara framme!

Vi har nu sanerat oss mummat, kammat håret, ätit en god frukost med alla tillbehör och tagit en behövlig prommenad.

Efter en runda på stan' fortsatte vi till Trollfjorden. Tyvärr har jag inga uppgifter om fjordens läng och bredd. Det sägs att turistbåtarna går in, snurrar 180 grader och att man kan ta på bergssidorna. Vi kan bekräfta att det var smalt.

Efter fjordbesöket gick vi till en naturhamn för natten.

Av Harry Stangenberg - 6 juni 2008 08:34

Om en kvart kommer vi till Polcirkeln, eller Polcirkelen som man säger i Halland. Det är Svenska Flaggans Dag (eller Nationaldagen som många hade påpekat i det tysta) Vi är vederbörligt förberedda alla är vakna. Fredrik som är chef de la cuisine har tagit fram glasen och kommer att servera en champagnefrukost så snart han gått av som vaktchef på bryggan.

Kursen är just nu 0 grader.

En hälsning från oss alla med en tillönskan om en trevlig dag!

Fredrik Pål Thomas Harry

Några bilder:

1. Svartisen, en glaciär.

2. Positionsangivelsen på VHF mottagaren

3. Polcirkelmonumentet

Av Harry Stangenberg - 6 juni 2008 01:02

Idag fick vi en ofrivillig vilodag. Vi hade lämnat Rörvik, men motorn gick inte jämt så vi fick återvända till hamn för service.  Jag kontaktade motortillverkarens representant som beklagade att han inte hade någon möjlighet att hjälpa oss, samma svar fick jag från det andra varvet. Då dök Paul Harald från Tyskland upp som gubben i lådan, han hade sett oss återvända och förstod att det var något fel med båten. Han låg själv i hamn och väntade på en reservdel. Efter fem minuter hade han laddat upp med allehanda verktyg och började undersöka motorn, konstaterade felet och reparerade det. Efter dryga två timmar var allt klart. Under tiden kom en ”rektrålare” in(se not 3/6). Vi köpte 1 ½ kg som vi smackade i oss, något liknande har jag aldrig ätit. Vår hovleverantör i Halmstad ”Kalles Fisk” kan slänga sig i väggen!

Nu är vi på väg mot Bodö dit vi beräknar komma om ett knappt dygn, solen står högt och jag gissar att solen kommer att gå ner efter midnatt. I kväll har jag passet efter midnatt så förmodligen kommer jag att få se både nedgång och uppgång. I morgon passerar vi även polcirkeln och därefter bör vi få midnattssol.Positionen är just nu  65'40E  12'40N

Detta skulle kommit in igår alltså den 5/6 men det gick inte att koppla upp sig. Ej heller fick jag se solen gå ner eller upp.